Lokale handlowe w miastach – najdroższe te na starówce

Gdzie opłaca się wynająć lokal pod działalność typu sklep lub usługi? Najlepiej w miejscach, gdzie codziennie przewija się dużo osób. Polski rynek powierzchni handlowych zdominowały galerie handlowe, główne ulice miast straciły nieco na znaczeniu, ale i tu – w porównaniu do innych lokalizacji – ceny również są wyższe.

Na ten moment w Polsce jest blisko 10 milionów m2 powierzchni handlowych, a 2013 rok zakończył się oddaniem do użytku ponad 500 tys. m2 nowych, lub rozbudowujących się obiektów.

Około 40 proc. całej powierzchni handlowo – usługowej przypada na największe miasta, jednak znacznie zwiększa się wolumen tego typu nieruchomości w miastach małych i średniej wielkości. Zauważalny jest ponadto zdecydowany wzrost tego typu inwestycji we wschodnich województwach kraju – Podlaskim i Lubelskim. Ponad 20 procent nowych albo budowanych powierzchni handlowych w 2013 roku dotyczy właśnie tych regionów.

78Do jednej z największych inwestycji 2013 roku można wymienić można m.in. Galeria Bronowice w Krakowie (60 tys. m2), Poznań City Center w Poznaniu (58 tys. m2) oraz Galeria Katowicka w Katowicach (53 tys. m2). W tym roku według szacunków analityków rynku  do użytku zostanie oddanych kolejne pół miliona m2, przy czym rynek galerii handlowych rozrasta się w miastach średniej wielkości.

Warto  podkreślić, że w chwili obecnej Polska jest najbardziej nasyconym galeriami krajem w regionie Europy Środkowej – 225 m kw. przypada na 1000 mieszkańców, mimo to eksperci uważają, że nasz rynek ciągle jeszcze może wchłonąć nowe realizacje.

Czynsze w najlepszych lokalizacjach w Warszawie potrafią osiągać nawet 400 zł za m2 miesięcznie. Przeciętne stawki i dla Warszawy i dla innych dużych rynków w galeriach handlowych wynoszą około 150 – 200 zł za m2 co miesiąc za powierzchnie około 100 m2.  Należy zaznaczyć, że dotyczy to prestiżowych lokalizacji.
Ceny są niższe przy wynajmie większych powierzchni – przeciętnie za duże lokale jest to około 50 – 60 zł za m2.

W WGN w największych miastach można zaobserwować zdecydowane zwyżki czynszów w lokalizacjach centralnych – na głównych ulicach a także w zabytkowych częściach miast.
130 zł za m2 miesięcznie kosztuje na przykład lokal handlowy (170 m kw.) w samym centrum Wrocławia, bezpośrednio przy Rynku. Atuty to m.in. lokalizacja na parterze, duża witryna od ulicy, recepcja i poczekalnia dla klientów. 70 zł za metr – to z kolei koszt wynajęcia małego lokalu handlowego (30 m kw.) na starówce w Gdańsku, przy ulicy Mariackiej.

W Krakowie lokal w stanie deweloperskim w okolicy Rynku, nadający się pod usługi, bądź małą gastronomię, umiejscowiony na parterze w kamienicy kosztuje 150 zł za m2 co miesiąc.

Powyższe przykłady pokazują, że stawki za dobre, centralne lokalizacje są przeciętnie o około 100 procent wyższe od cen średnich, które w miastach takich jak Wrocław, czy Kraków wynoszą obecnie w WGN około 40 – 50 zł za metr. Przeciętny koszt wynajęcia natomiast lokalu w ścisłym centrum to około 100 zł za m2, jednak dotyczy to bardzo pożądanych lokalizacji.

Poza lokalizacją liczy się także usytuowanie lokalu względem ulicy a także jego widoczność dla przechodniów.

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN

Data publikacji: 21 lutego 2014
Print Friendly, PDF & Email