Biuro w centrum – kupić czy wynająć?

Wielu przedsiębiorców, którzy poszukują własnego lokalu, musi wybrać najlepszą dla siebie opcję. Mogą albo wynająć, albo kupić własny lokal. Co jednak opłaca się bardziej?

Jeśli chcemy posiadać biuro w centrum miasta, musimy zdecydować, czy lepszą opcją będzie dla nas wynajem, czy też zakup własnego biura. Przed podjęciem ostatecznej decyzji musimy przemyśleć wszystkie za i przeciw obiema opcjami.

Zacznijmy od wad, jakie wiążą się z posiadaniem biura w centrum. Przede wszystkim lokale biurowe w centrum miasta w większości sytuacji – niezależnie od tego, czy mowa o biurach na wynajem, czy sprzedaż – są droższe od tych zlokalizowanych w dalszych lokalizacjach. Musimy więc przygotować się na większe wydatki finansowe.

Ponadto lokale biurowe w centrum wiążą się z coraz częściej spotykanym problemem – miejscami parkingowymi. Jeśli nasza potrzebuje wielu miejsc parkingowych, czy to dla pracowników, czy dla klientów, możemy mieć poważny problem. Istnieje oczywiście możliwość wynajęcia miejsc do parkowania w okolicach budynku lub na najbliższym płatnym parkingu, jednak to wiąże się dla nas z dodatkowymi kosztami.

Kolejną kwestią są klienci – jedni cenią sobie lokalizację w centrum, innych zniechęca ona do odwiedzin w firmie. Wszystko powodowane jest oczywiście wspomnianą wyżej małą dostępnością parkingów. Co więcej, w godzinach szczytu drogi wokół centrum stają się zatłoczone, przez co klienci byliby zmuszeni do stania w długich korkach, co dodatkowo wpłynęłoby negatywnie na odbiór naszej firmy. Tylko my możemy jednak ocenić, jaka jest grupa docelowa naszej firmy i jakie preferencje mogą mieć nasi klienci.

Biura w centrum mają jednak również wiele zalet.
Przede wszystkim posiadanie biura w centrum może sprawić, że zyskamy większą ilość klientów. Jeśli nasz banner reklamowy będzie widoczny z ulicy, nazwa naszej firmy zacznie zapadać przechodniom w pamięć, a to z pewnością będzie pomocne w rozwoju naszej działalności. Ponadto lokal biurowy w centrum miasta łatwiej jest znaleźć. Jeśli nasze biuro znajdowałoby się na mało znanej ulicy, nasi klienci mogliby mieć problem z odnalezieniem go.

126

Jeszcze jedną zaletą jest prestiż lokalizacji. Jest to zaleta zarówno dla klientów, jak i pracowników. Z pewnością pracą w naszej firmie zainteresowanych będzie więcej osób. Będą one bowiem chciały zdobywać doświadczenie w firmie o silnej pozycji na rynku, która swoją siedzibę posiada pośród wielu innych, prestiżowych biur i sklepów usługowych.

Jeśli naszą grupą docelową są klienci, którzy nie będą mieli problemu z przesiadką z samochodu do środków komunikacji miejskiej, to biuro w centrum również będzie stanowiło zaletę. Lokale biurowe zlokalizowane blisko rynku itp. mają zapewnioną doskonałą komunikację, dzięki czemu klienci i dojeżdżający pracownicy nie będą mieli problemu z dostaniem się do siedziby.

Stając przed wyborem – biuro na wynajem czy biuro na sprzedaż, musimy więc przeanalizować wszystkie plusy i minusy takiej lokalizacji. Nasza decyzja powinna być oparta na tym, jakimi funduszami dysponujemy na biuro.

Ponadto ważną kwestią jest to, czy zależy nam na pozyskaniu stałej siedziby dla firmy, czy też wybrany przez nas lokal biurowy będzie służył nam tylko tymczasowo, na kilka miesięcy lub lat. Dodatkowo musimy pomyśleć o naszych klientach. Jeśli nasza firma obsługuje klientów biznesowych itp., musimy zapewnić im dobre warunki (a więc między innymi parking, dobry dojazd, windę w budynku itp.). Jeśli nasza grupa docelowa nie wymaga takich standardów, możemy celować w zupełnie inne biura, na przykład położone w samym rynku (do którego dostęp jest jedynie pieszo), zlokalizowanych na piętrze itd. Wybór odpowiedniego biura jest bardzo ważną decyzją.

Z pewnością będzie miał bezpośredni wpływ na promocję naszej firmy oraz jej pozycję na rynku. Musimy jednak pamiętać o tym, aby nie pogrążyć się finansowo, dlatego jeśli chcemy np. zdecydować się na biuro na sprzedaż, zweryfikujmy, czy będziemy dysponowali odpowiednimi funduszami na jego zakup.

Magdalena Paluch
Dział Analiz WGN

Data publikacji: 29 września 2014
Print Friendly, PDF & Email